Het dichtbevolkte Nederland, en vooral de Randstad met bijna 8 miljoen
inwoners, is volgens Robertson prima geschikt voor de nieuwe stads-BMW. De
afstanden zijn klein, waardoor het bereik van de i3 – zo’n 130 tot 160
kilometer per ‘ elektrische tankbeurt’ – voldoende is om dagelijks mee te
kunnen rijden. Om voet aan de grond te krijgen in Nederland biedt BMW de i3
straks ook aan als lease-auto. Mede om die reden neemt de Duitse
autofabrikant ING Car Lease over, een van de grootste autoleasebedrijven in
ons land.
,,Nederland is een belangrijke markt voor ons. Het milieu staat daar hoog op
de agenda, gesteund door een gunstig belastingbeleid voor groene auto’s”,
aldus Robertson. Daardoor slaan dit soort producten volgens hem bij ons veel
beter aan dan bijvoorbeeld op de Spaanse markt.
Uiterlijk
Na lang wachten trok BMW vrijdag het doek van haar nieuwe technologische
hoogstandjes i3 en i8, een plug-in hybride sportauto. De i3 is qua uiterlijk
niet te herkennen als een auto van het Beierse bedrijf, op de kenmerkende
niervormige grille na. ,,Hij rijdt wel als een BMW’’, zegt researchdirecteur
Klaus Draeger. Met 170 elektrische pk’s sprint de auto van 0 naar 100 in
minder dan acht seconden. De lithium-ion accu kan in zes uur worden
opgeladen via het stopcontact. Met een snellader is de batterij binnen een
uur voor 80 procent vol.
De conceptauto’s worden in september getoond aan het grote publiek op de
autotentoonstelling in Frankfurt. Maar pas in 2013 staat de i3 in de
showroom. De prijzen zijn nog onbekend, maar de i3 kost straks
waarschijnlijk dik boven de 40.000 euro.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl